Maggy Hamel-Metsos
No Place to Stand
Quebec Winner
Concordia University
drawing (graphite on matte black acrylic sheet)
80 x 46; 41.5 x 24 in
Under the conditions of the recent pandemic, private and public spaces revealed themselves to be important subjects of scrutiny. Asking what lies in the curtain instead of what lies beyond the curtain is a way of questioning how we see things and how they present or hide themselves to us, thus addressing notions of accessibility, mobility and transparency. While one curtain is seen from the interior, the other is seen from the exterior, thereby positioning the viewer in an impossible place to stand. A place that collapses the private material space of the dwelling with the symbolic public space of the street.
Pendant la récente pandémie, les espaces publics et privés ont été le lieu et l’objet de redéfinitions constantes. Demander ce qu’est le rideau, de quoi il est fait et comment il agit, plutôt que ce qu’il cache revient à questionner la façon dont nous percevons habituellement les choses, ainsi que – et surtout – les mécanismes par lesquels celles-ci se présentent ou se dissimulent à nous : le questionnement s’étend ainsi aux notions d’accessibilité, de mobilité et de transparence. Tandis qu’un rideau est vu de l’intérieur, l’autre l’est de l’extérieur, plaçant ainsi le spectateur dans un impossible entre-deux ; un lieu dans lequel se fondent l’espace privé du domicile, connu, et celui, symbolique et public, de la rue.