Tayler Buss
Rearview
Manitoba Winner
University of Manitoba
steel, rear view mirror, hair extension, keychain, digital photograph
24 x 43.75 x 3 in
Rearview represents themes of sentimentality in relation to digital immateriality, while critically presenting Western notions of beauty and desire as tokenistic. Primary to the work, the rearview mirror serves as a signifier of the past. Hanging from the mirror is a small keychain depicting hands that delicately caress an unidentifiable, phallic object. The combination of blonde hair and a chrome-plated rearview mirror recall models posing on flashy muscle cars; a pinnacle of Western beauty. Referencing the cliché of life is a highway, a parting in the hair signals a journey forward. Unable to proceed, the viewer is left to contemplate their past self in the present moment.
Rearview représente les thèmes de la sentimentalité par rapport à l’immatérialité numérique, tout en présentant de manière critique les notions occidentales de beauté et de désir pour leur dimension symbolique. Essentiel à l’œuvre, le rétroviseur évoque le passé. Un petit porte-clés suspendu au miroir représente des mains qui caressent délicatement un objet non identifiable de forme phallique. L’association des cheveux blonds et du rétroviseur chromé rappelle les mannequins posant près de voitures de sport tape-à-l’œil; l’apogée de la notion de beauté dans la civilisation occidentale. Faisant référence à la notion d’autoroute de la vie, la raie dans les cheveux évoque le parcours, la progression. Incapable d’aller de l’avant, le spectateur n’a d’autre issue que de contempler le reflet de son passé au moment présent.